lördag 5 juli 2014

Torkade jordgubbar




Har varit iväg och plockat massor av jordgubbar nu igen. Jag tycker det är härligt och rofyllt att få sitta där på fältet och plocka, att jag nästan glömmer bort hur mycket jag plockar. Vad ska man göra med alla jordgubbar? Jag tycker inte att de blir så bra att frysa dom. Tinade frysta jordgubbar är ingen hit...
Färska jordgubbar är ju alla gånger bäst, men de håller ju inte i evigheter. Så nu kom jag på att det går ju att torka dom! Så det har varit mitt lilla experiment idag. Och det blev ju jättebra!!
Perfekt att ha på frukostyoghurten, i sallader och som godis!



Torkade jordgubbar

Skiva jordgubbarna i ca 5mm tjocka skivor. Bred ut dom på en plåt med bakplåtspapper. Sätt ugnen på 50-60grader och ställ in plåten. Låt ugnsluckan vara lite på glänt, sätt typ en gaffel eller en sked emellan så att det blir en glipa. Låt jordgubbarna torka, tiden beror lite på vilken ugn, om det är varmluft eller inte, hur tjocka skivor du skär. Men räkna med 4-6 timmar.
Efter ett par timmar så kan du vända lite på de tjockaste bitarna. När gubbarna nästan är klara så kan du stänga av ugnen, stänga luckan helt och låta dem gå på eftervärme tills de är helt svalt.
Sen är de bara till att pilla loss dom och förvara dom i en tät burk!


Idag kom jag också ute i skogen och letade lite vilda skatter! Kom hem med lite bär, och tusen myggbett... Men ikväll får jag njuta av smultron, blåbär och vildhallon!

Lycka!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar