fredag 4 juli 2014

Färgstark middag med Grön ärthummus

Ibland kan färdiga kryddmixer ta en ganska långt. Jag tycker det är så himla kul att få leka och mixtra bland kryddburkarna, men ibland är det skönt att kasta ner något färdigt som man vet kommer att ge ett strålande resultat! Idag kryddade jag mina köttfärsjärpar med en Biffteki-krydda från Santa Maria. Den är fantastisk och har en riktigt bra smak.
Så medan köttet blev kryddat snabbt och enkelt så kunde jag fokusera på tillbehören istället! Idag blev det en tallrik i regnbågens färger, grönsaker och bär i en fräsch blandning. Till detta bjöd jag på uppkryddat couscous och en grön ärthummus! Spännande och fantastiskt gott, fredagen till ära!

Couscousen gjorde jag genom att bara tillsätta grynen i en kastrull tillsammans med salt, hackad persilja och gurkmeja. Slå på kokande vatten och låt svälla. Enkelt, men det ser genast mycket bättre ut!


Grön ärthummus

2dl gröna ärter
2dl kokta kikärter
1 vitlöksklyfta
4msk olivolja
Spiskummin
Paprikapulver
Salt och peppar
Limejuice
Vatten

Koka de gröna ärterna enligt anvisningarna på paketet, skölj dom kalla. Blanda ärtsorterna, i med vitlöksklyftan, olivoljan, salt och peppar. Pudra i lite spiskummin och paprikapulver, droppa i lite limejuice. Mixa allting till önskad konsistens, antingen lite grynig eller helt slät. Blir den för tjock så späd den med lite vatten, den ska vara krämig som yoghurt. Smaka av om något saknas!

Underbar som dipp, till grillat kött, kyckling. Passar säkerligen till fisk också. En såndär bra sås som går att ha till det mesta!!

Tips, För en liten extra twist på det hela, så testa att mixa med några myntablad!

Underbart!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar