söndag 6 juli 2014

Surdegsbröd med kikärtor och rostad havre

Jahopp, då var brödet slut och dags att baka nytt! Ännu en ny variant som jag inte testat innan. Fick bli en spännande kombination av kikärter och rostad havre. Kikärterna puréar man lätt med förkokta ärter och en stavmixer. Brödet blev en lyckad historia, degen påminde lite om jordnötssmör i smaken och resultatet blev saftigt och fylligt. Det här brödet rekommenderar jag verkligen!

Surdegsbröd med kikärter och rostad havre, 1 bröd

Dag 1, kväll

Surdeg

30g surdegsgrund
120g vetemjöl
100g vatten

Rör ihop och låt stå övertäckt över natten.

Havre

50g havregryn
150g vatten

Rosta havren i en stekpanna under noga passning. Häll över i en bunke och slå på vattnet. Låt stå övertäckt över natten.

Dag 2, morgon

Deg

Surdegen från gårdagen
Havren från gårdagen
125g vatten
5g jäst
75g kikärtspuré
300g vetemjöl special
10g salt

Lös upp jästen i vattnet, blanda samman allt i en assistent och kör den tills degen blir elastisk, 15-20min. Blanda ner saltet och kör ett par minuter till. Stjälp över degen till en plastlåda med lock och låt den vila ca 30min. Blöt händerna och vik degen i lådan genom att ta tag i ena kanten av degen, dra ut den lite och vik över den. Ta tag i nästa kant av degen och gör samma sak. Vik degen hela vägen runt och låt den sedan vila 30-45min till och vik igen. Låt degen vila 30-45min igen och upprepa vikningen. Nu är degen färdigvikt.
Låt den jäsa 60minuter.
Ta upp degen på ett mjölat bakbord, vik ihop den till en limpa och låt den jäsa 60min. Sätt igång ugnen i god tid till 275grader. Sätt in en plåt eller baksten att bli varm i ugnen. 
Sätt in brödet och kasta in lite vatten i botten av ugnen. Efter 10min sänker du värmen till 200grader och låter brödet grädda klart. Öppna och vädra ugnen mot slutet av gräddningen för att få lite skorpa. Det tar ca 30min tills brödet är färdigt, men enklast att veta när brödet tidigast kan tas ut är med termometer. Innetemperaturen ska vara på ca 98grader.

Låt det svalna innan du skär en tjock skiva och brer mycket smör på, lutar dig tillbaka och njuter av ditt verk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar