lördag 16 augusti 2014

Sashimi

Jag älskar Sushi, det är bland det bästa jag vet. Enkla, rena smaker. Salt soya, sött ris, syrligt het ingefära, het wasabi. Smaker som gifter sig helt fantastiskt och tar fram det bästa hos fisken och skaldjuren man äter till.

Ikväll valde jag att göra en Emelie-variant av Sashimi. Ja, jag vet att man inte vanligen ska(?) servera ris till detta. Men någon typ av kolhydratkälla vill jag ha till varje måltid. Sån är jag! Dessutom är ris ganska gott ;)

Jag använde mig av vanlig fryst lax i portionsbit (som legat i min frys i över två dygn), jag brydde mig inte riktigt om att köpa någon risvinäger utan använde äppelcidervinäger, jag använde faktiskt helt vanligt jasminris också för den delen! Ja, det är som sagt en Emelie-version av Sashimi. Och för er som absolut inte vill kalla detta Sashimi, så se det som en destructed Sushi!

Sashimi, 4 port

400-600g lax (fryst minst 2 dygn)
Lite färska räkor

4 port jasminris
4 msk äppelcidervinäger 
Koka riset enligt paketets anvisningar. Blanda i äppelcidervinäger lite i taget så det inte blir för skarpt och låt stå och svalna lite.

Gari
Agar-agar, japanskt sjögräs
1/2-1 huvud Isbergssallad
1-2 avocados
Rostade sesamfrön
Japansk soya
Wasabi

Strimla isbergssalladen och lägg den i iskallt vatten för att bli riktigt krispig. Rosta sesamfrön i en torr stekpanna. Skiva avokadon. 
Lägg upp ris på varje tallrik, toppa med avocadoskivor och lite sesamfrön. Lägg upp lite sallad och lägg laxen uppe på den. Strö över sesamfrön. Servera med Agar-agar, Gari och picklade grönsaker.
Ställ fram små skålar med soya och en liten klutt wasabi!

Picklade grönsaker

2 medelstora morötter
15cm gurka
Rättika
Koriander
2 salladslökar
1 msk rostade sesamfrön
1/2 röd chili
2cm riven ingefära
2 msk äppelcidervinäger
2 msk japansk soya
1 msk limejuice
1 tsk socker (i brist på socker använde jag en skvimp apelsinjuice, funkade utmärkt!)

Strimla grönsakerna med en potatisskalare. Lika mycket rättika som det blir av morötterna. Släng gurkans kärnhus.
Finhacka chilin, salladslök och koriandern. Blanda samman alla ingredienser och låt de stå och dra innan du börjar med resten.


Underbart!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar